Rasy Faerunu

Poniżej znajdziecie opisy ras pochodzące z podstawy gry Neverwinter Nights 2.


Człowiek
Ludzie to najbardziej wszechstronna rasa Faerunu. Żyją krótko, ale ponieważ wykazują zamiłowanie do podbojów i nieustannie dążą do zajmowania nowych ziem, można ich spotkać w praktycznie wszystkich strefach klimatycznych. Dlatego też jeśli idzie o cechy fizyczne, cała rasa charakteryzuje się niezwykłą różnorodnością. Ludzie mogą mieć skórę całkiem czarną lub zupełnie bladą. Włosy czarne lub blond. A zarost u mężczyzn może być bardzo rzadki, jak też niezwykle gęsty. Ludzie dość swobodnie podchodzą do kwestii wyglądu, decydując się na niecodzienne fryzury, ubrania, tatuaże itp.

Półelf
Ludzie i elfy wchodzą czasami w związki małżeńskie, gdyż elfy przyciąga ludzka witalność, a ludzi – wdzięk elfów. Małżeństwa te dla elfów szybko się kończą, ponieważ ludzie żyją tak krótko, ale pozostawiają po sobie trwającą spuściznę – półelfie dzieci. Życie półelfów może być trudne. Jeśli wychowywane są przez elfy, to dorastają z zastraszającą prędkością, osiągając dojrzałość w dwadzieścia lat. Z drugiej strony, kiedy wychowują się wśród ludzi, to różnią się od swoich rówieśników – są bardziej wyniosłe, wrażliwe, nie tak ambitne i wolniej dojrzewają.

Półork
Na dzikim pograniczu barbarzyńskie plemiona ludzi i orków egzystują w niepewnej równowadze, walcząc ze sobą w czasach wojny i handlując w czasach pokoju. Półorkowie, którzy przychodzą na świat na pograniczu, mieszkają z ludźmi lub orkami, ale doświadczają obu kultur. Czasami pod byle pretekstem opuszczają swoje rodziny i udają się do cywilizowanych krain, przynosząc ze sobą wytrwałość, odwagę i umiejętności bojowe uzyskane w dziczy.

Elf
Elfy żyją swobodnie na ziemiach ludzi – zawsze mile widziane, ale nigdy naprawdę u siebie. Są dobrze znane i cenione za poezję, tańce, pieśni, wiedzę i magiczne uzdolnienia. Lubią rzeczy obdarzone naturalnym i prostym pięknem. Gdy ich siedzibom grozi niebezpieczeństwo, elfy ujawniają wojenną naturę i okazują się być uzdolnionymi szermierzami, łucznikami i strategami.
Istnieje kilka rodzajów elfów:
Drow
Drowy, pochodzące od ciemnoskórej rasy elfów zwanej Illythiiri, uzyskały swoją obecną postać wskutek przekleństwa rzuconego przez bóstwa dobrych elfów. Była to kara za zejście na ścieżkę zła i zepsucia oraz podążanie za boginią Lolth. Drowy, zwane również mrocznymi elfami, mają czarną skórę, która przypomina wypolerowany obsydian, oraz białe lub bladożółte włosy. Zwykle mają bardzo blady kolor oczu w odcieniu liliowym, srebrnym, różowym lub błękitnym. Są również zwykle mniejsze i szczuplejsze od innych elfów.
Żyjące w Podmroku drowy to niezwykle inteligentne, ale okrutne istoty. Unikają światła słonecznego, które jest zabójcze dla ich przywykłej do wiecznego mroku skóry.
Księżycowy elf
Księżycowe elfy są najczęściej spotykaną rasą elfów na Faerunie, Znane są również jako srebrne elfy. Mają jasną skórę (czasem z odcieniem błękitu) i srebrnobiałe, czarne lub niebieskie włosy. Ich oczy są niebieskie lub zielone ze złotymi plamkami. To podrasa elfów najbardziej tolerancyjna wobec ludzi i większość półelfów wywodzi się właśnie z elfów księżycowych.
Są zwinne, lecz delikatne.
Elf słoneczny
Elfy słoneczne są rzadziej spotykane w Faerunie niż elfy księżycowe, gdyż większość z nich mieszka w Evermeet, a pozostałe rasy nie mają tam dostępu. Elfy słoneczne, zwane też czasem elfami złotymi, mają skórę koloru brązu, złociste, miedziane lub czarne włosy i zielone lub złote oczy. Przedstawiciele tej rasy są uznawani za najbardziej cywilizowanych i dumnych elfów. Wolą żyć z dala od innych ras.
Elfy słoneczne nie są tak zwinne jak elfy księżycowe, ale charakteryzują się nieprzeciętnymi zdolnościami intelektualnymi.
Elf leśny
Elfy leśne stronią od innych istot, lecz nie tak bardzo, jak dzikie elfy. Przedstawiciele tej rasy są czasem nazywani elfami miedzianymi ze względu na kolor swojej skóry (miedziany, z lekko zielonkawym zabarwieniem). Ich oczy przybierają różne barwy – od brązu, przez zieleń, po kolor orzechowy. Włosy mają zwykle brązowe lub czarne, rzadziej blond lub miedziano-rude.
Elfy leśne to samotnicy – silniejsi od innych elfów, jednak nie tak mądrzy.

Krasnolud
Krasnoludy są znane ze swoich umiejętności bojowych, niespotykanej wytrzymałości, znajomości skrywanych przez ziemię tajemnic, pracowitości i zdolności do pochłaniania ogromnych ilości piwa. W ich tajemniczych królestwach, wykutych we wnętrzach gór, kryją się niezmierzone bogactwa, które czasem wydostają się na światło dzienne w postaci podarków lub przeznaczonych na handel towarów.
Istnieją trzy rodzaje krasnoludów:
Złoty krasnolud
Krasnoludy złote stworzyły wspaniałe królestwo w Wielkiej Rozpadlinie, gdzie udało im się przeżyć straszliwe wojny ze złymi humanoidami. Chociaż parały się w pewnym stopniu magią, nigdy nie popadły w arogancką dumę, która doprowadziła do upadku wiele ludzkich krain. Złote krasnoludy, pewne siebie i bezpieczne w niedostępnych twierdzach, zyskały reputację rasy wyniosłej i dumnej. Od czasu Błogosławieństwa Gromu wielu młodych krasnoludów opuściło Wielką Rozpadlinę i rozpoczęło eksplorację okolicznych regionów. Mieszkańcy innych krain przekonali się, że choć wielu przedstawicieli tej rasy sprawia wrażenie niedostępnych i podejrzliwych, złote krasnoludy to w istocie doskonali wojownicy i sprytni handlarze.
Złote krasnoludy są bardziej towarzyskie, jednakże mniej zręczne od swoich pobratymców.
Szary krasnolud
Po wyzwoleniu się spod władzy Łupieżców Umysłów krasnoludy szare, zwane również duergarami, pojawiły się jako nowa rasa krasnoludów z ograniczonymi mocami umysłu. Duergarowie są przeważnie źli, jednakże część z nich zwraca się przeciwko pobratymcom i szuka innego życia. Duergarowie płci męskiej i żeńskiej są łysi, a kobiety pozbawione są zarostu. Szare krasnoludy są dużo szczuplejsze od innych krasnoludów, mają bardziej surowe rysy, szare brody i szarą skórę.
Szare krasnoludy są jeszcze bardziej szorstkie w obejściu od krasnoludów tarczowych, aczkolwiek posiadają liczne talenty i niezwykłe umiejętności.
Krasnolud tarczowy
Starożytne królestwa krasnoludów prowadziły niekończące się wojny z goblinami i innymi mieszkańcami Podmroku. Krasnoludzkie cesarstwa północy upadały jedno po drugim, pozostawiając po sobie jedynie rozproszonych mieszkańców, którzy mieszkali w górach lub nieznanych częściach Podmroku. Klany, które przetrwały te bitwy, to krasnoludy tarczowe – rasa krasnoludów najczęściej widywana w Krainach.
Są bardzo wytrzymałe i bardzo gburowate.

Gnom
Ze względu na swoje zdolności techniczne, alchemiczne i smykałkę do wynalazków gnomy są wszędzie mile widziane. Choć w każdym miejscu istnieje wielkie zapotrzebowanie na umiejętności gnomów, większość z nich woli żyć wśród swoich pobratymców. Przedstawiciele tej rasy mieszkają w przytulnych norach, które zostały wydrążone w pagórkach lub w lesistych wzgórzach.
Istnieją dwa rodzaje gnomów:
Gnom głębinowy
W niedostępnych głębinach Podmroku żyją svirfneblin, czyli gnomy głębinowe. Są to podejrzliwi samotnicy, którzy ciągle się obawiają, że ktoś zaatakuje ich jaskinie. U gnomów głębinowych próżno szukać humoru i otwartości, tak powszechnych wśród ich pobratymców z powierzchni. W całym Faerunie nie ma chyba istot, którym ukrywanie się przed niepożądanym wzrokiem i zacieranie śladów przychodziłoby z większą łatwością. Takie umiejętności ukształtowały się przez wiele stuleci, w czasie których gnomy głębinowe musiały opierać się śmiertelnym niebezpieczeństwom Podmroku.
Gnomy głębinowe są równie małe jak skaliste, ale już nie tak wytrzymałe. Charakteryzują się jednak większą zręcznością i mądrością (aczkolwiek niezbyt dobrze radzą sobie z życiem społecznym).
Gnom skalisty
Gnomy skaliste są najczęściej spotykaną rasą gnomów w regionie i z reguły są po prostu nazywane gnomami, gdyż tylko z nimi styczność mają rasy mieszkające na powierzchni ziemi. Ponieważ natura wyposażyła je w ogromną ciekawość i smykałkę do prac ręcznych, gnomy celują w kunsztownych rzemiosłach, takich jak szlifowanie klejnotów, tworzenie zabawek i skomplikowanych mechanizmów.
Są małe, ale wytrzymałe.

Niziołek
Niziołki to mądrzy i zdolni oportuniści. Można być pewnym, że niziołek lub klan niziołków wszędzie znajdzie dla siebie miejsce i dostosuje się do każdej sytuacji. Często występują w roli tajemniczych wędrowców, więc mieszkańcy Faerunu traktują ich zarówno z podejrzliwością, jak też z ciekawością. Niziołki mogą być solidnymi, ciężko pracującymi obywatelami (jeśli należą do klanu) lub też zwykłymi złodziejami, którzy szukają okazji do łatwego zarobku. Wszystkie niziołki są jednak sprytne i potrafią przetrwać nawet w niesprzyjających warunkach.
Istnieją dwa rodzaje niziołków:
Niziołek lekkostopy
Najpopularniejsza rasa niziołków na świecie. Lekkostopi najłatwiej poddają się zewowi wędrówki. Doskonale czują się w towarzystwie przedstawicieli wielu różnych ras i kultur.
Niziołek waleczniak
Podczas gdy niziołki lekkostope cenią sobie podróże oraz możliwość poznawania nowych krain i ludów, niziołki waleczniaki są lepiej zorganizowane i bardziej przedsiębiorcze. To istoty bardzo wytrwałe – dzielnie bronią swoich siedzib w sytuacjach, w których niziołki lekkostope najprawdopodobniej ratowałyby się ucieczką. Ta rasa niziołków lubuje się w konkursach atletycznych i wysoko ceni wszelkiego rodzaju wyjątkowe uzdolnienia.

Obie rasy są mniejsze od większości humanoidów, ale niesamowicie szybkie.

Sferotknięty
Sferotknięty to ogólne określenie istoty, w której żyłach płynie pewna ilość krwi pozasferowca, zwykle istoty niebiańskiej lub piekielnej.
Krew istoty nadnaturalnej pozostaje w rodzie przez wiele pokoleń. Chociaż sferotknięci nie są tak odmienni, jak półniebianin lub półbieg, posiadają jednak pewne szczególne cechy.
Dwa najczęściej spotykane rodzaje sfetotkniętych to:
Aasimar
W żyłach aasimar płynie niebiańska krew. Zwykle walczą oni przeciwko wszelkiemu złu na świecie. Niektórzy z nich mają pewne cechy fizyczne, które zdradzają ich pochodzenie: srebrne włosy, złote oczy czy nienaturalnie intensywne spojrzenie. To potomkowie sług niebiańskich, noszą więc zazwyczaj znamię w kształcie symbolu bóstwa lub inny znak charakterystyczny dla swojej religii.
Diabelstwo
Diabelstwa pochodzą od złych pozasferowców, dlatego są powszechnie uznawane za istoty złe i niegodne zaufania. To oczywiście zbytnie uogólnienie, ale podobne cechy można znaleźć u tak wielu przedstawicieli tej rasy, że krzywdzące opinie na temat diabelstw będą się nadal utrzymywać. Niektóre diabelstwa mają pewne cechy fizyczne, które zdradzają ich położenie: ostro zakończone zęby, czerwone oczy, małe rogi, zapach siarki czy rozszczepione stopy. Roztaczają też wokół siebie nienaturalną aurę zła. To potomkowie sług piekielnych, noszą więc zazwyczaj znamię w kształcie symbolu bóstwa lub inny znak charakterystyczny dla złowieszczej religii.
Nomida zaczarowane-szablony