Bardzo często podczas ładowania lokacji lub wczytywania gry pojawiają się ciekawostki z Faerunu, w grze nazwane Wiedzą. Jest to bardzo fajny dodatek do gry oraz spory kawał historii z tego świata, toteż będę tutaj dodawać z biegiem czasu nowe, które mi się pokażą.
Choć znaczenie elfów i krasnoludów
Faerunu od dziesięcioleci powoli malało, ostatnie wydarzenia odwróciły ten
proces. Zakończył się Odwrót elfów, toteż wielu z nich powróciło na kontynent
Faerunu, a migracja do Evermeet ustała. Rok grzmotu zaowocował przyjściem na
świat zadziwiającej liczby krasnoludzkich dzieci, a w konsekwencji – ożywieniem
społeczności krasnoludów.
~ *** ~
Gdy bóg umiera,
jego szczątki dryfują wiecznie w pustej otchłani Sfery Astralnej. Tego rodzaju
zwłoki często stają się domem dla żywych istot, takich jak githyanki. Niektórzy
martwi bogowie pochodzą z bardzo zamierzchłych czasów – narodzili się u samych początków
wszechświata. Zapomnieli o nich zarówno śmiertelnicy, jak też inni bogowie.
~ *** ~
Srebrne Miecze
githyanki i githzerai czasem zmieniają wygląd, by odzwierciedlić nastroje i
uczucia swoich właścicieli. Podobno najpotężniejsze Srebrne Miecze zachowują
też uczucia swoich ofiar, toteż esencja ostrza zmienia się wraz z każdym
kolejnym zabójstwem.
~ *** ~
Wiedźmy, rzadko
widywane na Wybrzeżu Mieczy, występują dość powszechnie w odległej puszczy
Rashemen, gdzie często uwodzą (a później pożerają) pechowych mężczyzn. Chłopcy
pochodzący z tych związków to podstępne wiedźmaki, które słyną ze swej siły
fizycznej i niezwykłej odporności na magię.
~ *** ~
Srebrne Miecze
githyanki posiadają moc, która budzi powszechne przerażenie: mogą przecinać
srebrne struny podróżników astralnych i w ten sposób powodować ich
natychmiastową śmierć.
~ *** ~
W dniach
dominacji Netherilu i Illefarn nad północno-zachodnim Faerunem na wschodzie
kwitło pradawne imperium Imaskar. Jego lud słynął z dzieł architektury i
rzemiosła. Budował sieci portali prowadzących do innych sfer i obcych światów.
Część z tych portali nadal istnieje, utrzymywana w tajemnicy przez odludków z
bractwa Czerwonych Czarodziejów.
~ *** ~
Setki
kilometrów na wschód od Neverwinter rozciąga się wielka pustynia Anauroch,
która jest pozostałością po upadku starożytnego imperium nethereskiego.
Netheril upadł, gdy pewien magiczny eksperyment wymknął się spod kontroli i
spowodował tragiczne konsekwencje, zaś sama pustynia powstała wskutek działań
wysysających wszelkie życie dweomerów phaerimmu.
~ *** ~
Neverwinter
jest znaczącym miastem na Wybrzeżu Mieczy, lecz jego potęga została przyćmiona
przez Miasto Wspaniałości, Waterdeep. Ta wielka metropolia łączy kultury Morza
Wewnętrznego, Grzbietu Świata, Morza Zatraty i Pustynnych Imperiów w jedyną w
swoim rodzaju sieć handlową. Okoliczne siły ustawicznie próbują przejąć część
potęgi Waterdeep, lecz Zamaskowani Władcy miasta nieodmiennie udaremniają
zamiary takich spiskowców.
~ *** ~
Neverwinter
zajmuje dogodną pozycję na północno-zachodnim Wybrzeżu Mieczy Faerunu. Na
północ od miasta znajdują się: Luskan, Srebrne Marchie, Grzbiet Świata i Dolina
Lodowego Wichru. Na południu leżą Waterdeep i Wrota Baldura. Dużo dalej na
południe osiedliły się narody Calimshanu i Amn.
~ *** ~
Na południe od
Neverwinter, Na Morzu Zatraty, znajduje się archipelag znany jako Wyspy
Moonshae. Osadnicy z północy i tubylcy Ffolk, podzieleni wcześniej na skutek
wojen, zostali zjednoczeni przez Wielkiego Króla Tristana Kendricka. Obecnie
włada tym królestwem jego córka, Wielka Królowa Alicja.
~ *** ~
Oprócz
posiadania wielkich bogactw w swoim rodzinnym kraju, w południowo-zachodnim
zakątku Faerunu, Złodzieje Cienia z Amn dysponują rozległą siatką agentów
wzdłuż całego Wybrzeża Mieczy. Wszędzie mieszają się do polityki i pozostają
cierniem w oku prawie każdego dużego miasta.
~ *** ~
Lord Nasher
jest chroniony przez elitarną grupę strażników znanych jako Dziewiątka z
Neverwinter. To potężni wojownicy, którzy poświęcili swoje życie obronie
Nashera i miasta Neverwinter. Można ich rozpoznać po charakterystycznych
błękitnych strojach z symbolem straszliwego oka.
~ *** ~
Księżyć
Abeir-Torilu nosi imię bogini Selune. Iskrzące się asteroidy, które za nim
podążają zwane są Łzami Selune. Selune jest jedną z najbardziej starożytnych
bogiń Abeir-Torilu i prowadzi ustawiczną wojnę ze swą mroczną siostrą, Shar.